(2024)
Five screens come together to form a composite image featuring scenes from reality dating shows. The slowed-down excerpts capture the pivotal rose ceremony moments — decisions about who advances in the competition. Text fragments of emotional statements from contestants accompany the video. The presentation in the installation is deliberately distorted and exaggerated, deconstructing the seemingly flawless portrayal of idealized love.
Manja Ebert highlights the repetitive patterns and endless cycles of such shows, which not only shape our perception of romantic love but also elevate it to an unattainable ideal. Hard Feelings critiques how heteronormative relationships are romanticized, commercialized, and used as projections for the intimate desires of consumers under the guise of entertainment. The competition for love becomes a symbol of a commodified dating culture, with its mechanisms reflected not only in these shows but also in the dynamics of social media.
Soundtrack: Klaus von Heydenaber
Fünf Bildschirme fügen sich zu einem Gesamtbild zusammen, das Szenen aus Reality-Dating-Shows zeigt. Bei den verlangsamten Ausschnitten handelt es sich um Momente der Rosenvergabe – der Entscheidung über ein Weiterkommen im Wettbewerbsformat. Textfragmente von emotionalen Aussagen der Kandidat:innen ergänzen das Video. Die Inszenierung wirkt in der Installation verzerrt und überspitzt, sodass die augenscheinlich perfekte Oberfläche der idealtypischen Darstellung von Liebe dekonstruiert wird. Manja Ebert verweist damit auf die endlosen Wiederholungen und Muster solcher Shows, die zugleich unsere Vorstellung von romantischer Liebe prägen und sie zu einem Ideal stilisieren. Hard Feelings kritisiert, wie heteronormative Paarbeziehungen durch Unterhaltungsmedien verklärt, kommerzialisiert und als Projektionsfläche für die intimen Wünsche der Konsument:innen im Sinne der Unterhaltung genutzt werden. Der Wettbewerb um Liebe wird zum Symbol einer kapitalisierten Dating Kultur, deren Mechanismen sich in den sozialen Medien widerspiegeln.
(2024)
Five screens come together to form a composite image featuring scenes from reality dating shows. The slowed-down excerpts capture the pivotal rose ceremony moments — decisions about who advances in the competition. Text fragments of emotional statements from contestants accompany the video. The presentation in the installation is deliberately distorted and exaggerated, deconstructing the seemingly flawless portrayal of idealized love.
Manja Ebert highlights the repetitive patterns and endless cycles of such shows, which not only shape our perception of romantic love but also elevate it to an unattainable ideal. Hard Feelings critiques how heteronormative relationships are romanticized, commercialized, and used as projections for the intimate desires of consumers under the guise of entertainment. The competition for love becomes a symbol of a commodified dating culture, with its mechanisms reflected not only in these shows but also in the dynamics of social media.
Soundtrack: Klaus von Heydenaber
30.11.2024 – 02.02.2025
OWE ME EVERYTHING
solo exhibition
Alte Feuerwache ►projektraum, Berlin (DE)
16.01.25 exhibition tour with Peggy Schoenegge